Aminokwasy
Aminokwasy

Aminokwasy

Aminokwasy

Brak wyników wyszukiwania

Wyszukaj ponownie to co szukasz

Aminokwasy

Mianem aminokwasów określa się grupę organicznych związków chemicznych, które zgodnie z nazwą stanowią połączenie grupy aminowej wraz z dowolną grupą kwasową (choć najczęściej są to grupy karboksylowe). Naturalne aminokwasy należy podzielić na dwa zasadnicze typy: białkowe i niebiałkowe. Pierwszy dotyczy kompleks 20 niezbędnych aminokwasów biogennych, które stanowią fundamentalny składnik zróżnicowanej diety oraz substraty do syntezy nowych protein. W tym także protein mięśniowych! To właśnie one pozwalają sportowcom zintensyfikować kształtowanie wymarzonej sylwetki, a także wspomóc zachowanie optymalnej zawartości białka w codziennej diecie.

Jak dzielimy aminokwasy?

Białkowe aminokwasy dzielimy na endogenne (czyli produkowane samodzielnie przez organizm na drodze wewnętrznej syntezy) i egzogenne (dostępne dla organizmu jedynie z zewnętrznych źródeł, które powinny znaleźć się w codziennej diecie). Osoby ćwiczące i wymagające znacznie większego zapotrzebowania energetycznego jednocześnie potrzebują dodatkowej podaży aminokwasów, które pozwolą pokryć potrzeby amatorskich i doświadczonych sportowców.

W przypadku aminokwasów niebiałkowych mowa o związkach, które nie stanowią składnika budulcowego protein mięśniowych. Niemniej jednak odpowiadają za szereg innych i równie istotnych funkcji w organizmie człowieka (np. odgrywają rolę niezbędnych komponentów i metabolitów pośrednich w realizacji niektórych szlaków metabolicznych). Decydując się na wprowadzenie zbilansowanej diety, nie można zapomnieć o ich istotnej funkcji!

Aminokwasy – dlaczego warto sięgnąć po te suplementy?

  • stanowią jeden ze składników białek mięśniowych,
  • mogą oddziaływać na aktywność niektórych neurotransmiterów,
  • wykazują pozytywny wpływ na ogólną pulę azotową w ustroju,
  • mogą mieć zastosowanie dla zachowania protekcji tkanki mięśniowej wobec niepożądanych reakcji rozpadu,
  • pozwalają na utrzymanie odpowiedniej zawartości białka i aminokwasów w codziennej diecie oraz ograniczają ryzyko niedoborów.

Jakie aminokwasy wybrać spośród dostępnych suplementów?

Suplementy zawierające aminokwasy dostępne są w formie monopreparatów lub wieloskładnikowych kompleksów. Producenci preparatów dla osób ćwiczących oferują produkty wykorzystujące w składzie m.in. kompleks BCAA, aminokwasy EAA, L-argininę, glicynę, L-ornitynę, taurynę, GABA czy cysteinę. Produkty można zakupić w postaci proszku, kapsułek, tabletek czy płynnych shotów. Co więcej, aminokwasy stanowią częste uzupełnienie składu innych preparatów np. odżywek przedtreningowych, kompleksów ukierunkowanych na regenerację potreningową, żeli energetycznych, batonów proteinowych i przede wszystkim odżywek białkowych.

Z czym warto stosować aminokwasy?

Tak naprawdę każdy inny suplement diety lub odżywka okażą się wartościowym dodatkiem w trakcie stosowania aminokwasów. Warto jednak wiedzieć w jaki sposób dokonywać połączeń, aby osiągnąć najbardziej efektywne rezultaty w trakcie suplementacji. Chcesz poznać kilka wskazówek? Oto przykłady!

  • Tauryna jako transporter kreatyny świetnie uzupełni suplementację monohydratu, jabłczanu lub mieszanek kreatyny,
  • Aminokwasy BCAA w połączeniu z L-glutaminą tworzą kompleksowe wsparcie dla bilansu azotowego ustroju,
  • L-arginina z uwagi na rolę NO boostera testosteronu świetnie sprawdzi się jako dodatek do przedtreningówek oraz gainerów ukierunkowanych na wzrost masy mięśniowej
  • GABA jako dodatek do adaptogenów typu ashwagandha, różeniec czy żeń-szeń pozwoli na optymalizację kondycji psychofizycznej oraz regulację procesu snu
  • BCAA świetnie uzupełnią odżywki białkowe w procesie kształtowania sportowej sylwetki i zachowania masy mięśniowej

Kto powinien sięgnąć po aminokwasy?

Suplementacja aminokwasami jest szczególnie polecana dla osób aktywnych fizycznie. Zarówno amatorzy, jak i profesjonalni zawodnicy wielu dyscyplin sportowych mogą wykorzystać właściwości aminokwasów w trakcie sesji treningowych. Suplementy z tej kategorii są szczególnie polecanie dla miłośników:

  • biegania krótko- i długodystansowego
  • treningu siłowo-wytrzymałościowego,
  • crossfitu oraz sportów sylwetkowych (kulturystyka),
  • streetworkout i kalistenika,
  • gry zespołowe (np. piłka nożna, siatkówka, rugby),
  • kolarstwo szosowe i górskie,
  • pływanie

Register

New Account Register

Already have an account?
Log in instead Lub Reset password