Witamina z grupy B

Witamina z grupy B

Brak wyników wyszukiwania

Wyszukaj ponownie to co szukasz

Witaminy B

W skład grupy witamin B wchodzi aż jedenaście różnych substancji chemicznych o zróżnicowanym działaniu w organizmie. Niemniej jednak większość z nich przyczynia się do utrzymania korzystnej pracy systemu nerwowo-mięśniowego, zwłaszcza w okresie wzmożonego stresu i zwiększonej aktywności psychofizycznej. Wszystkie witaminy B są niezbędnymi elementami codziennej diety, które są potrzebne do właściwego funkcjonowania. Do tej grupy należą:

  • Tiamina → witamina B1
  • Ryboflawina → witamina B2
  • Niacyna → witamina B3 / witamina PP
  • Cholina → witamina B4
  • Kwas pantotenowy → witamina B5
  • Pirydoksyna → witamina B6
  • Biotyna → witamina B7
  • Inozytol → witamina B8
  • Kwas foliowy → witamina B9
  • Kwas p-aminobenzoesowy (PABA) → witamina B10 
  • Kobalamina → witamina B¬12

Powyższe witaminy mogą zostać bez trudu dostarczone organizmowi wraz z codzienną dietą. Nietrudno domyślić się, że każda z witamin B występuje w zupełnie innych produktach spożywczych. Źródłami tych związków mogą być produkty mięsne i podroby, ryby, jaja, mleko i jego przetwory, jak  oraz szereg roślinnych artykułów spożywczych – począwszy od warzyw i owoców, a skończywszy na wielu gatunkach orzechów, ziaren i pestek. Warto też dodać, że niektóre z nich są częściowo produkowane w organizmie np. poprzez bakterie flory jelitowej (np. witamina B5).

Dzienne zapotrzebowanie na witaminy z grupy B jest zróżnicowane. Każdy ze składników wchodzących w skład kompleksu tych substancji powinien być dostarczany organizmowi w zupełnie innych ilościach. Należy jednak zaznaczyć, że szczególnie duże zapotrzebowanie na witaminy B przejawiają osoby ćwiczące rekreacyjnie, profesjonalni zawodnicy sportowi, kobiety starające się o dziecko i w trakcie ciąży, kobiety stosujące antykoncepcję hormonalną, a także wszyscy narażeni na duży poziom stresu – w każdym przypadku decyzja o wprowadzeniu suplementów powinna być wcześniej skonsultowana z lekarzem 

Jakie jest działanie witamin B i dlaczego warto je stosować?

  • Wspierają prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego
  • Wykazują wartościowy wpływ na optymalny metabolizm energetyczny
  • Sprzyjają redukcji uczucia zmęczenia i znużenia oraz ułatwiają walkę ze stresem
  • Przyczyniają do regulacji aktywności hormonalnej
  • Oddziałują na produkcję czerwonych krwinek (erytrocytów)
  • Wykazują cenne działanie na kondycję skóry, włosów i paznokci
  • Mają pozytywny wpływ na prawidłowy metabolizm odżywczych makroskładników
  • Przyczyniają się do utrzymania korzystnych funkcji psychologicznych
  • Wykazują prawidłowy wpływ na metabolizm homocysteiny i wspierają właściwe funkcjonowanie odporności

Jakie są przyczyny niedoboru witamin B?

Większość przypadków związanych z niedoborami witamin z grupy B jest wynikiem nieprawidłowo zbilansowanej diety oraz ubogiego planu żywieniowego. Co więcej, osoby narażone na stres, pijące kawę i alkohol oraz stosujące niektóre leki (np. antykoncepcja hormonalna, środki uspokajające czy preparaty regulujące pracę tarczycy) znajdują się w grupie ryzyka częstszego występowania niedoborów witamin z grupy B. 

Jakie są objawy niedoboru witamin B?

Podobnie jak wcześniej, tak samo i w tym przypadku, niedobór każdej z witamin charakteryzuje się nieco innymi symptomami. Do najczęściej wskazywanych objawów niedostatecznego poziomu witamin z grupy B zalicza się takie nieprawidłowości jak:

  • bladość i suchość skóry, przesadne wypadanie włosów
  • spadek odporności i wzmożenie podatności na infekcje
  • apatia, trudności ze snem, przewlekłe uczucie zmęczenia i znużenia
  • rozdrażnienie, pogorszenie samopoczucia, przesadne odczuwanie stresu
  • upośledzenie prawidłowej pracy mięśni oraz skłonność do ich mimowolnego drżenia
  • wzrost ryzyka występowania wad cewy nerwowej płodu i zaburzenia prawidłowego przebiegu ciąży
  • podyktowaną zaburzeniem produkcji erytrocytów, zaburzenia pracy serca i inne problemy o podłożu krążeniowo-naczyniowym

Suplementy diety z witaminami B – jakie wybrać?

Obecny rynek suplementów diety oferuje produkty z witaminami B w formach wieloskładnikowych kompleksów lub monopreparatów. Zazwyczaj są dostępne w postaci poręcznych tabletek lub kapsułek, które wykorzystują łatwo przyswajalne formy witamin. Ponadto niektóre witaminy B mogą stanowić uzupełnienie formuły innych preparatów. Wszystko jest podyktowane rodzajem witaminy:

  • biotyna (witamina B7) występuje w preparatach z kategorii beauty na poprawę kondycji skóry, włosów lub paznokci
  • kwas foliowy (witamina B9) jest częstym elementem produktów dla kobiet, zwłaszcza w kontekście profilaktyki zdrowej ciąży
  • niacyna (witamina B3) i cholina (witamina B4) występują w neurostackach wspomagających pracę przy dużym stresie, przesadnym obciążeniu  
  • pirydoksyna (witamina B6) jest jednym ze składników ZMA – popularnego boostera testosteronu
  • pirydoksyna (witamina B6) i kobalamina (witamina B12) to częste komponenty spalaczy tkanki tłuszczowej, stacków kreatynowych i odżywek przedtreningowych jako dodatki wspierające ograniczenie zmęczenia

Register

New Account Register

Already have an account?
Log in instead Lub Reset password