BETA-ALANINA

BETA-ALANINA

Brak wyników wyszukiwania

Wyszukaj ponownie to co szukasz

Beta-alanina

Beta-alanina jest substancją zaliczaną do grona niebiałkowych aminokwasów, który jest analogiem L-alaniny. Związek ten jest produkowany przez organizm na drodze endogennej syntezy w wątrobie, gdzie substratem do całego procesu jest uracyl – zasada azotowa wchodząca w skład nukleotydów tworzących RNA. 

Role beta-alaniny w organizmie sprowadza się przede wszystkim do bycia komponentem dla wielu istotnych substancji. Jedną z najważniejszych jest karnozyna – dipeptydu występujący w tkance mięśniowej – której zadaniem jest kontrolowanie skuteczności pracy włókien. Wzrost zawartości karnozyny w komórkach mięśni powoduje poprawę ich zdolności buforowych, co w konsekwencji pomaga w stabilizacji współczynnika pH i stworzenie mięśniom niezbędnych warunków do efektywnego funkcjonowania. Oprócz tego karnozynie przypisuje się m.in. właściwości antyoksydacyjne i przeciwzapalne.

Warto też wspomnieć, że beta-alanina jest komponentem współtworzącym kwas pantotenowy. Popularna witamina B5 stanowi niezwykle istotny element codziennej diety, zwłaszcza pod kątem prawidłowego funkcjonowania systemu nerwowego. Suplementacja beta-alaniną może wspomóc zachowanie optymalnego poziomu witaminy B5, która odpowiada m.in. za utrzymanie właściwej sprawności umysłowej, redukcję uczucia zmęczenia i znużenia, prawidłowy metabolizm energetyczny czy syntezę niektórych neuroprzekaźników i witaminy D.

Wedle aktualnego stanu wiedzy jednorazowa porcja beta-alaniny nie powinna przekraczać 800 mg. Jednak jej dobowa porcja jest wielce indywidualną kwestią. Przyjmuje się, że osoby ćwiczące rekreacyjnie i profesjonalni sportowcy powinni przyjmować od 3 do nawet 5 g beta-alaniny dziennie. Taką ilość można podzielić na kilka pomniejszych porcji, które najlepiej stosować przed treningiem oraz po zakończonym wysiłku (co przypuszczalnie wspomoże procesy regeneracji).

Jak działa Beta-alanina i dlaczego warto ją stosować?

  • Stymuluje syntezę karnozyny – białka oddziałującego na jakość pracy mięśni
  • Oddziałuje na utrzymanie optymalnej równowagi kwasowo-zasadowej 
  • Powoduje efekt ergogeniczny – wspiera sprawność nerwowo-mięśniową
  • Ułatwia zachowanie prawidłowego pH włókien mięśniowych, co minimalizuje szansę  występowania niekorzystnych następstw intensywnej aktywności fizycznej
  • Wykazuje wartościowy wpływ na budowanie beztłuszczowej masy i kształtowanie muskularnej sylwetki
  • Może sprzyjać poprawie parametrów wysiłkowych np. siły i wytrzymałości mięśniowej
  • Może mieć korzystne oddziaływanie na poprawę wydolności i wzrost adaptacji do intensywnego wysiłku fizycznego
  • Może przyczynić się do zachowania optymalnego poziomu witaminy B5 (kwasu pantotenowego) w codziennej diecie

Z czym warto łączyć beta-alaninę?

Beta-alanina to przede wszystkim komponent odżywek przedtreningowych. Jej ergogeniczne właściwości z całą pewnością pójdą w parze z wartościowym działaniem NO boosterów (np. AAKG, betaina, cytrulina), składników o właściwościach stymulujących (np. kofeina, ekstrakt z guarany) oraz innych substancji rekomendowanych w okresie wzmożonej aktywności psychofizycznej (np. L-tauryna, L-tyrozyna). Osoby zajmujące się dyscyplinami siłowo-wytrzymałościowymi często łączą beta-alaninę z kreatyną, substancja ta dodatkowo stanowi częsty składnik tzw. stacków kreatynowych.

Suplementacja beta-alaniną będzie też wartościowym dodatkiem dla preparatów zawierających aminokwasy. Suplementy bazujące na egzogennych kompleksach BCAA i EAA są najczęściej wykorzystywane w kontekście prawidłowego bilansu azotowego. Co więcej, egzogenne aminokwasy są głównymi składnikami budującymi białka i przypuszczalnie mogą oddziaływać np. na protekcję masy mięśniowej przed degradacją. Dodatek beta-alaniny może okazać się cennym wsparciem w zakresie regeneracji.

Beta-alanina znajdzie też zastosowanie w połączeniu z minerałami, a zwłaszcza elektrolitami. Magnez, potas, sód oraz wapń oddziałują zarówno na równowagę kwasowo-zasadową, jak i na regulację prawidłowej pracy mięśni. W związku z tym beta-alanina może być stosowana np. z żelami energetycznymi, napojami izotonicznymi czy kompleksami witaminowo-mineralnymi.

Register

New Account Register

Already have an account?
Log in instead Lub Reset password