Tauryna: co to jest, dlaczego jest potrzebna i jak ją przyjmować?

Tauryna: co to jest, dlaczego jest potrzebna i jak ją przyjmować?

  • - Co to jest tauryna?
  • - To jeden z głównych składników napojów energetycznych.
  • - Jak nasycić organizm tauryną?
  • - Wypij ten zastrzyk energii.

Oto odpowiedzi, których udziela 95% ludzi na te pytania. Ale prawda jest taka, że jest to najbardziej powierzchowna wiedza o tej substancji. W rzeczywistości tauryna jest integralną i dość ważną częścią ludzkiego organizmu, inaczej by jej nie produkował. Tak, nasza wątroba aktywnie syntetyzuje taurynę, aby wspomóc działanie wielu procesów życiowych. 

  • - Co to za składnik odżywczy? 
  • - Jaka jest jego zasada działania?
  • - Jakie produkty zawierają taurynę i czy potrzebujesz ją dostarczać z zewnątrz? 

Rozwiążmy to.

Z jednej strony Tauryna jest dość złożoną substancją, zwłaszcza pod względem syntezy. Produkcja wymaga nie tylko poszczególnych elementów w wątrobie, ale sama synteza jest wieloetapowym procesem krok po kroku. Z drugiej strony tauryna to nic innego jak wolny aminokwas zawierający siarkę (2) bez ukrytych nadpotencjałów, ale o ważnej funkcjonalności dla układów centralnych.

A teraz kilka interesujących faktów na temat tauryny:

W przeciwieństwie do wielu aminokwasów, tauryna nie jest częścią białek (3); w ludzkim ciele pierwiastek ten nie jest szczególnie istotnym składnikiem odżywczym, a jednocześnie jest niezwykle niezbędny. Paradoks ten wynika z faktu, że tauryna ma dość duże stężenie w naszym organizmie, jednak nawet najmniejszy brak tego aminokwasu prowadzi do poważnych patologii wewnątrzkomórkowych (4).

Aby raz na zawsze zamknąć temat stwierdzeniem, że tauryna = napój energetyczny, warto zwrócić uwagę na fakt, który już dawno ustaliła dla nas natura. Aminokwas ten zajmuje drugie miejsce między innymi w mleku matki (5), co wyraźnie wskazuje na jego znaczenie, a także jest zawarty w znacznej liczbie preparatów mlecznych dla niemowląt (6).

Tauryna w organizmie człowieka: zasada działania

Tutaj warto od razu zwrócić uwagę na jedną kwestię. Substancja ma taki sam wpływ na układy centralne, niezależnie od sposobu jej pozyskania. Zarówno w przypadku biosyntezy (produkcja naturalna), jak i syntezy chemicznej (produkcja sztuczna) składnik odżywczy ma identyczną wydajność pod względem swoich zadań funkcjonalnych. Nawiasem mówiąc, tych ostatnich jest wiele:

  • - Tworzy środowisko do powstawania kwasów żółciowych (7);
  • - Bezpośrednio wpływa na zdrowie komórek;
  • - Poprawia wchłanianie wapnia (8), a także reguluje wewnątrzkomórkowy poziom wolnego Ca;
  • - Działa jako aktywny mechanizm neuroprotekcyjny (zapobiega uszkodzeniom neuronów w układzie nerwowym i mózgu) (9);
  • - Pełni ważną rolę osmotyczną, utrzymuje prawidłowy kontakt między neuronami, kontroluje i utrzymuje niezbędną objętość komórek. Hamuje aktywność enzymów wywołujących reakcje zapalne (10). To jest lista tego, co tauryna robi dla mózgu;
  • - Promuje stabilny energetyczny metabolizm mięśni i tłuszczów (11);
  • - Ma działanie przeciwutleniające;
  • - Może zwiększać biodostępność rozpuszczalnych w tłuszczach witamin A, D, E, K (12);
  • - Reguluje poziom glukozy w osoczu, bierze czynny udział w osmoregulacji, bezpośrednio i pośrednio przyczynia się do stabilizacji ciśnienia krwi, poprawia kondycję mitochondriów (13);
  • - hamuje lekką peroksydację lipidów (14).

W skrócie i prościej mówiąc, tauryna odgrywa znaczącą rolę w rozwoju i zdrowiu komórek, procesach metabolicznych i naszym stabilnym stanie jako takim. Fakt, że składnik odżywczy jest związkiem niebiałkowym, nie oznacza, że jest jednym z najobficiej występujących aminokwasów w komórkach mięśniowych i sercowych, rdzeniu kręgowym i mózgu, siatkówce i praktycznie w każdej tkance naszego ciała (15). Co ciekawe, to jak dokładnie tauryna uruchamia i wspiera wszystkie te procesy, pozostaje do tej pory tajemnicą.

Jak prawdopodobny i niebezpieczny jest niedobór tauryny w organizmie?

Są dwie opcje:

Dobra - przy zadowalającym stanie zdrowia i zbilansowanej diecie niski poziom tego pierwiastka jest zjawiskiem niezwykle rzadkim.

Zła -  to główna grupa ryzyka, która obejmuje:

  • - Noworodki
  • - Weganek karmiących 
  • - Kobiet weganek w ciąży

Dziwna lista, prawda? Jest to jednak w pełni uzasadnione, a kluczowym niekorzystnym czynnikiem jest tutaj weganizm. Faktem jest, że tauryna nie występuje w pokarmach roślinnych, w związku z czym weganie mają niższy poziom tej substancji w organizmie (16). Na krótką metę problemów nie będzie, ale na dłuższą metę procesy destabilizacji są nieuniknione. Z tego powodu prawie wszyscy weganie nasycają organizm tauryną z zewnątrz za pomocą suplementów diety.

Jeśli chodzi o dzieci, problem jest ten sam. W czasie ciąży poziom tauryny w organizmie młodej wegańskiej matki jest obniżony, a także w mleku matki w okresie laktacji. Dziecko po prostu nie ma skąd wziąć aminokwasów. Oczywiście dotyczy to przypadków, gdy osoby ze specjalnymi potrzebami żywieniowymi nie zastępują specyfiki swojej diety niezbędnymi składnikami odżywczymi z zewnątrz.

Ogólnie rzecz biorąc, niedobór może być również spowodowany zwykłym brakiem użytecznych substancji, a mianowicie:

  • - Cysteina;
  • - Metionina;
  • - Cynk;
  • - Witamina A;

Przy niskim poziomie cysteiny, synteza aminokwasów dobiega końca, ponieważ to właśnie z cysteiny powstaje tauryna. Co zaskakujące, czynniki destabilizujące w przypadku niedoboru składników odżywczych mają skromniejszą listę niż ich wpływ na organizm. Procesy metaboliczne cierpią, a nasze systemy centralne mogą wysyłać sygnały poprzez:

  • - Stany depresyjne i uczucie niepokoju;
  • - Krótkotrwały wzrost ciśnienia krwi;
  • - Pogorszenie wzroku;
  • - Problemy z nerkami;
  • - Zestaw masy tłuszczowej;

Dowiedzieliśmy się, że tauryna jest syntetyzowana przez nasz organizm bez problemów, a jej brak jest praktycznie niemożliwy (poza niuansami z odżywianiem i niedoborem niektórych substancji). Czy w takim przypadku ma sens dodatkowe przyjmowanie aminokwasów z pożywienia lub przy pomocy wysokiej jakości biosuplementów? Ma i oto dlaczego.

Przydatność tauryny w dodatkowym nasyceniu organizmu

Od razu narysujmy linię pod pytaniem „po co w zasadzie brać taurynę?”. Tutaj można narysować paralelę z kompleksami witaminowo-mineralnymi, które są zawarte w diecie milionów ludzi o różnym poziomie zdrowia, odżywiania i aktywności fizycznej 1-2 razy w roku. Ciało po prostu mówi „dziękuję”. A teraz przejdźmy do pytania, kto w pierwszej kolejności powinien pomyśleć o dodaniu tauryny do swojego codziennego jadłospisu. Oprócz wegan kategoria osób przedstawia się następująco:

  • - Wiek młodzieńczy. Tutaj organizm musi otrzymać całą gamę przydatnych składników odżywczych, a tauryna nie jest wyjątkiem.
  • - Zawodowi sportowcy, miłośnicy aktywnego trybu życia oraz osoby, których praca wiąże się z ciężką pracą fizyczną.
  • - Okres pooperacyjny, obecność aktywnych procesów zapalnych, szereg chorób wymagających leżenia w łóżku. Oczywiście konsultacja z lekarzem nie będzie zbędna.
  • - Długotrwałe stosowanie deksametazonu. Znacząco zmniejsza biodostępność tauryny (17).

Jak pamiętamy, tauryna odpowiada za znaczną ilość procesów zachodzących w naszych układach centralnych. Ale jaki jest zysk organizmu z dodatkowego spożycia substancji? Przejdźmy do bardziej szczegółowych informacji.

1. Wsparcie wzroku. Tkanki oka zawierają i wymagają dużych ilości tauryny, w tym (18):

  • - Ciało szkliste i rzęskowe;
  • - Obiektyw;
  • - Siatkówka oka;
  • - Irys;
  • - Rogówka;

Gdy aminokwasy dostarczane są z zewnątrz, znacznie zmniejszają się szanse na wystąpienie zmian zwyrodnieniowych fotoreceptorów i ogólnych chorób oczu.

2. Korzystny wpływ na układ sercowo-naczyniowy. Spożycie tauryny w organizmie w nadmiarze w stosunku do tempa jej własnej biosyntezy zmniejsza czynnik ryzyka chorób układu krążenia, w tym miażdżycy (19). A bezpośredni pozytywny wpływ na mięsień sercowy na poziomie komórkowym przyczynia się do bardziej stabilnej pracy narządu.

3. Leczniczy wpływ na organizm w przebiegu cukrzycy. Liczne badania na szczurach i królikach pozwoliły zrozumieć, w jaki sposób odżywka działa w organizmie człowieka z cukrzycą. Mechanizmy działania aminokwasu zmniejszają ryzyko narastania cukrzycy w początkowej fazie oraz w późniejszym okresie:

  • - Wraz z rozwojem cukrzycy tauryna pomaga obniżyć stężenie glukozy i fruktozaminy, a także zwiększa objętość insuliny i glikogenu w wątrobie (20);
  • - W późnym okresie aminokwas zapobiega hiperglikemii, pełniąc funkcję ochronną i normalizującą u osób insulinozależnych (21).

4. Pomaga organizmowi pozbyć się nadwagi. Warto zrozumieć, że nie jest to cudowne lekarstwo na otyłość, a tylko jeden z ogromnej liczby czynników, które pomogą Ci schudnąć. Ze względu na wzrost poziomu niezbędnych hormonów, spadek wskaźników stanu zapalnego, a także peroksydację lipidów, utrata dodatkowych kilogramów staje się bardziej intensywna (22).

5. Specjalny wpływ na układ odpornościowy. Faktem jest, że tauryna jest zlokalizowana w komórkach wrodzonego układu odpornościowego, a mianowicie:

  • - limfocyty;
  • - neutrofile;
  • - fagocyty;
  • - leukocyty;

Co ciekawe, aminokwas ten nie jest bezpośrednio związany z odpornością wrodzoną, ale jednocześnie jego lokalizacja we wspomnianych komórkach pozwala na działanie substancji jako silnego przeciwutleniacza (23). Jednocześnie skuteczność rozciąga się na trzy działania jednocześnie:

  • - Cytoochronne (24);
  • - Przeciwzapalne;
  • - Przeciwnowotworowe (25);

Dodatkowe wsparcie komórek odpornościowych na pewno nie będzie zbędne.

Szczególnie chciałbym poruszyć temat sportu. Wśród sportowców stosowanie tauryny jest dość powszechne, ale jest tu pewien niuans. Niektóre mają wpływ z tytułu recepcji bodźców, a inne nie. W rzeczywistości wpływ aminokwasów na organizm występuje w każdym przypadku, tylko z zastrzeżeniem, że efekt może być zarówno wyraźny, jak i praktycznie niezauważalny z punktu widzenia doznań cielesnych.

Ważną rolę odgrywa również sposób nasycenia organizmu substancjami odżywczymi. Najbardziej niewdzięcznym sposobem nasycenia są składniki podnoszące energię. Nie, nie dlatego, że są bardzo szkodliwe (co jest dość kontrowersyjną kwestią), a bardziej z tytułu, że oprócz tauryny do organizmu dostaje się wiele innych składników, w tym np. kofeina. Taka grzechotająca mieszanka działa bardziej jak knot, który po spaleniu powoduje eksplozję energii. Jak się dowiedzieliśmy zupełnie inaczej działa tauryna w różnym przypadku, stąd prawie niemożliwe jest rozpoznanie korzystnego działania aminokwasu w danych okolicznościach.

Najlepszym sposobem na dostarczenie systemom centralnym dodatkowej dawki tauryny są suplementy i pokarmy bogate w składniki odżywcze. Przy regularnym wysiłku fizycznym substancja działa w następujący sposób (26):

  • - Zwiększa funkcje regeneracyjne organizmu;
  • - Zmniejsza uszkodzenia tkanek mięśniowych;
  • - Redukuje czynniki prowadzące do stresu metabolicznego;
  • - Usprawnia procesy metaboliczne, wpływając bezpośrednio na wszelkie postępy z treningu;
  • - Przywraca potencjał energetyczny;

Podczas gdy badaniom na ten temat nie ma końca, a wnioski naukowców są różne, sportowcy na podstawie własnego doświadczenia odkrywają, w jaki sposób tauryna przyczynia się do poprawy jakości treningu. A jak pokazała praktyka, tutaj jest tak samo, jak w nauce – zdania są różne. Pewne jest tylko jedno. Na pewno nie będzie gorzej po dodatkowym spożyciu tauryny, ale o ile będzie lepiej, można odpowiedzieć dopiero po indywidualnych doświadczeniach treningowych z biosuplementami i bez nich.

Cóż, nie powinniśmy zapominać, że tauryna jest rozprowadzana po całym organizmie, co oznacza, że dodatkowe spożycie tej substancji z pożywieniem lub przy pomocy dodatków do żywności ma ogólnie pozytywny wpływ na zdrowie jako całość. A co z nadmiarem składników odżywczych?

03-Taurine

Tauryna: szkodliwe skutki i zwiększona zawartość w organizmie

I w tym przypadku są dwie informacje:

1.Dobra - podwyższony poziom substancji w organizmie nie powoduje uszczerbku na zdrowiu.

2.Bardzo dobra – W przypadku ekstremalnie wysokiego poziomu tauryny, mogą wystąpić jedynie łagodne skutki uboczne, takie jak:

  • - Uczucie niepokoju;
  • - Nudności i wymioty;
  • - Słabość;
  • - Bóle głowy;

Aby osiągnąć takie stany, należy ciężko pracować, a raczej przyjmować taurynę w nadmiernych ilościach. Jednocześnie negatywne skutki ustąpią w ciągu nie więcej niż jednego dnia, a samopoczucie wróci do normy.

Jak w przypadku każdego związku, tauryny nie należy suplementować w poszczególnych przypadkach, a mianowicie:

  • - Przewlekła niewydolność nerek;
  • - Problemy z przewodem pokarmowym;
  • - Alergia na produkty zawierające taurynę oraz gdy występuje reakcja alergiczna na składniki dodatków do żywności;
  • - Upośledzone funkcjonowanie nadnerczy;
  • - W okresie ciąży i laktacji obowiązkowa jest konsultacja z lekarzem;

Biosynteza substancji to dobra rzecz, ale podobnie jak w przypadku innych przydatnych składników odżywczych nie zaszkodzi dodatkowo nasycić organizm. Ponadto prezentowany aminokwas jest maksymalnie bezpieczny.

Tauryna w żywności i suplementach diety: gdzie występuje i jak ją przyjmować?

Jak już wiemy, w pokarmie roślinnym nie ma tauryny, a jeśli można ją znaleźć u niektórych przedstawicieli flory, to jej stężenie będzie na marginesie błędu i nie zasługuje na uwagę. Menu, w którym można zdobyć aminokwas, wygląda następująco:

  • - produkty mleczne - niewielka ilość tauryny;
  • - indyk i kurczak - dopuszczalna ilość tauryny;
  • - przegrzebki morskie, małże i małże - duża ilość tauryny;

Lista produktów jest zwykle nieco szersza, ale poziom substancji jest tam niższy niż w produktach mlecznych. Dlatego nie ma sensu wymieniać absolutnie wszystkiego. A zgodnie z tradycją są dwie strony:

  • - Dobra - stężenie tauryny w produktach nie zmienia się podczas gotowania.
  • - Zła - biodostępność odżywki z naturalnych źródeł jest nieznana.

Druga wiadomość sugeruje, że po zjedzeniu kolacji z koktajlem morskim układy centralne mogą otrzymać 30% obecnej w nim tauryny lub mogą otrzymać 0%. Czynnik ten skłania osoby badające to zagadnienie do pozyskiwania składników odżywczych z zewnątrz, a mianowicie do sięgania po suplementy diety.

Tutaj zalety są oczywiste:

  • - Wyraźnie dobrane proporcje tauryny;
  • - Lekkostrawna forma;
  • - Brak powiązań z codziennym menu;

Ponadto suplementy tauryny od dawna uznawane są za działający nutraceutyk o różnych właściwościach profilaktycznych i terapeutycznych (27). Jeśli chodzi o dawkowanie i sposób przyjmowania aminokwasu, najlepiej postępować zgodnie z instrukcjami dostarczonymi przez producenta. Ale średni bezpieczny i skuteczny zakres dawkowania tauryny na dzień jest następujący: minimalna - 500 mg, maksymalna - 3000 mg. Dawka może być wyższa, ale ten moment ma charakter indywidualny.

Oto odkryta tajemnica tauryny, którą wielu kojarzyło wyłącznie z napojami energetyzującymi. Badania nad aminokwasami nie tracą na znaczeniu, a jedynie nabierają rozpędu. Oznacza to, że potencjał tauryny tylko zajrzał przez okno, a nie otworzył nam drzwi. Ale znane fakty wystarczą, aby włączyć ten składnik odżywczy na listę „niezbędnych i użytecznych substancji dla organizmu człowieka”.

Register

New Account Register

Already have an account?
Log in instead Lub Reset password