Kofeina

Kofeina

Brak wyników wyszukiwania

Wyszukaj ponownie to co szukasz

Kofeina

Organiczny związek chemiczny określany mianem kofeiny jest substancją czynną, którą specjaliści z zakresu żywienia i suplementacji przypisują do grona alkaloidów o właściwościach stymulujących. Choć kofeina jest najczęściej kojarzona z kawą i ziarnami kakaowca, to w rzeczywistości występuje w blisko 65 różnych gatunkach roślin! W niektórych przypadkach przyjmuje zupełnie inną nazwę, która jest bezpośrednim odwołaniem do źródła pochodzenia:

  • guaranina – nasiona guarany
  • teanina – liście rozmaitych odmian herbaty 
  • matenina – zawarta w suszu ostrokrzewu paragwajskiego (yerba mate)
  • teobromina – obecna w ziarnach kakaowca wykorzystywanych do produkcji czekolady

Roślina z której pozyskiwana jest kofeina determinuje też siłę działania zawartego alkaloidu. Dobrym przykładem jest chociażby ekstrakt z guarany, który zapewnia równomierne i zdecydowanie mniej intensywny efekt pobudzenia aniżeli klasyczna czarna kawa. Co więcej, właściwości stymulujące utrzymują się nieco dłużej niż w przypadku filiżanki „małej czarnej”. 

Dawkowanie kofeiny jest ściśle uzależnione od aktualnego stanu zdrowia i masy ciała. Przyjmuje się, że bezpieczna jednorazowa porcja powinna wynosić około 3 mg/kg masy ciała, co w przypadku przeciętnej dorosłej osoby oznacza około 200 mg kofeiny pochodzącej z rozmaitych źródeł. Natomiast maksymalna dzienna ilość kofeiny nie powinna przekraczać 400 mg – większe porcje mogą stanowić przyczynę występowania szeregu niekorzystnych objawów.

Oprócz kawy i naparów roślinnych kofeina jest częstym składnikiem innych produktów spożywczych. Bardzo często stanowi komponent napojów energetycznych, które mają za zadanie ograniczyć uczucie zmęczenia i podtrzymać optymalny poziom sprawności psychofizycznej. Ponadto jest niezwykle popularnym dodatkiem do rozmaitych suplementów diety dla sportowców oraz dla osób potrzebujących utrzymania dostatecznej efektywności pracy systemu nerwowego.

Jakie jest działanie kofeiny i dlaczego warto ją stosować?

  • Przyczynia się do wzrostu energii
  • Stymuluje pracę systemu nerwowego
  • Redukuje uczucie zmęczenia i znużenia
  • Może wspomagać tłumienie przesadnego apetytu
  • Zwiększa tempo przemiany materii i stymuluje pracę metabolizmu
  • Wspiera funkcje psychologiczne i czynności poznawcze np. czujność, uwagę i koncentrację
  • Oddziałuje na wzrost wydzielania neurotransmiterów – poprawia nastrój i zwiększa motywację
  • Intensyfikuje proces lipolizy – wspiera redukcję tkanki tłuszczowej i modelowanie zgrabnej sylwetki

Czy kofeina może być niebezpieczna?

Spożycie zbyt dużej ilości kofeiny może spowodować szereg nieprawidłowości utrudniających optymalne funkcjonowanie organizmu. Dawka przekraczająca 500 mg prowadzi do wywołania przesadnego pobudzenia psychoruchowego, zaburzenie koncentracji, nasilenie diurezy i oddawania moczu, nudności, wymioty, bóle brzucha, duże osłabienie oraz intensyfikację pracy mięśnia sercowego (niemiarowość, przyśpieszenie). 

Oprócz tego kofeina jest niewskazana w niektórych przypadkach. Jej oddziaływanie na układ krążenia będzie niekorzystne przy problemach z nadciśnieniem, miażdżycą i schorzeniami serca. Ponadto diabetycy i osoby borykające się z cukrzycą powinny zrezygnować ze spożycia produktów bogatych w kofeinę,  gdyż jej działanie powoduje wzrost insulinooporności. 

Suplementy diety z kofeiną – jakie wybrać?

Kofeinę w postaci monopreparatu można zakupić w rozmaitych formach – od saszetek typu stick, przez kapsułki i tabletki, a skończywszy na łatwo rozpuszczalnym proszku. W większości przypadków producenci suplementów oferują produkty zawierająca bezwodną formę kofeiny bez zbędnych dodatków.

Ponadto kofeina stanowi często dodatek do szeregu innych suplementów diety. Jej obecność w składzie odżywek przedtreningowych, spalaczy tkanki tłuszczowej czy neuroboosterów nie powinna być zaskoczeniem – jako jeden z najpopularniejszych związków stymulujących zapewnia tym produktom efekt pobudzający. Ponadto producenci suplementów diety często wykorzystują standaryzowane ekstrakty roślinne (np. z ziaren zielonej kawy, nasion guarany, ziaren kakaowca czy liści zielonej herbaty), które mogą być ciekawym urozmaiceniem dla preparatu i zarazem naturalnym źródłem kofeiny.

Register

New Account Register

Already have an account?
Log in instead Lub Reset password