Omega 3-6-9, olej rybi

Omega 3-6-9, olej rybi

Brak wyników wyszukiwania

Wyszukaj ponownie to co szukasz

Kwasy tłuszczowe omega 3

Mianem kwasów tłuszczowych omega-3 określa się grupę wielonienasyconych związków tłuszczowych, które wedle powszechnego stanu wiedzy są jednymi z najważniejszych składników codziennej diety i zarazem niezbędnymi komponentami do zachowania optymalnego stanu zdrowia. Określenie omega-3 odnosi się bezpośrednio do ich budowy – oznacza to, że podwójne wiązanie znajduje się przy trzecim atomie węgla. Kwasy omega-3 wpisują się do grona wielkiej rodziny niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Wśród nich wyróżnia się trzy istotne substancje:

  • Kwas eikozapentaenowy (EPA)
  • Kwas dokozahekasenowy (DHA)
  • Kwas α-linolenowy (ALA)

Niezwykle ważną kwestią jest fakt, że kwasy tłuszczowe omega-3 nie podlegają syntezie w ludzkim organizmie. Łatwo domyślić się, że ich źródłem jest codzienna dieta. Kwasy EPA i DHA występują obficie w tłustych rybach morskich (łosoś, sardynki oraz wątroba dorsza – tran) oraz niektórych owocach morza (np. kryl). Ponadto niektóre produkty roślinne również przejawiają jego dużą zawartość (np. pachnotka, orzechy). W przypadku kwasu ALA jego najlepszym źródłem jest olej lniany i rzepakowy – oba produkty powinny być uzyskiwane metodą tłoczenia na zimno.

Zapotrzebowanie na wielonienasycone kwasy tłuszczowe u osoby dorosłej powinno wynosić od około 8 do blisko 12 g w trakcie dnia. W tej porcji co najmniej 1,5 g dziennie należy przeznaczyć na kwasy omega-3. Niemniej jednak dokładną ilość trzeba dostosować do indywidualnych potrzeb i aktualnej zawartości kwasów z grupy omega-6.  Prawidłowo zbilansowana dieta wykorzystuje zwykle proporcje 2:1 lub 4:1 (omega-6 w stosunku do omega-3).

Jakie jest działanie kwasów omega 3 i dlaczego warto ją stosować?

  • Wspierają obniżenie nadmiernego stężenia trójglicerydów we krwi
  • Wykazują prawidłowe oddziaływanie na aktualny poziom cholesterolu
  • Mają korzystny wpływ na pracę serca i układu krążenia – są jednym z głównych elementów profilaktyki nadciśnienia czy miażdżycy
  • Stanowią wartościowy sposób na zahamowanie rozwoju choroby niedokrwiennej i wieńcowej mięśnia sercowego
  • Przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania mózgu i systemu nerwowego
  • Mają pozytywne oddziaływanie na odporność i wspierają ochronę przed wolnymi rodnikami tlenowymi
  • Przyczyniają się do prawidłowego widzenia oraz oddziałują na korzystne funkcjonowanie narządu wzroku
  • Mogą okazać się pomocne w ograniczeniu procesu starzenia się organizmu i wspierać mechanizmy regeneracyjne komórek

Jakie są przyczyny niedoboru kwasów tłuszczowych omega 3?

Skoro wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 nie są produkowane przez ludzki organizm, to główną przyczyną niedoboru jest niewłaściwie skomponowana dieta. Plan żywieniowy ubogi w ryby i wysokiej jakości naturalne oleje roślinne stwarza ryzyko niedostatecznego poziomu omega-3. W sytuacji gdy wspomniane produkty są spożywane regularnie i w odpowiednich ilościach powodem może być upośledzone wchłanianie tłuszczu, co stanowi informację o występowania problemów z prawidłowym funkcjonowanie systemu pokarmowego.

Jakie są objawy niedoboru kwasów tłuszczowych omega 3

Niski poziom omega 3 codziennej jest trudny do rozpoznania. Wszystko za sprawą symptomów, które niezwykle często mogą występować w wielu innych przypadkach. Do najczęstszych objawów wynikających z niedoboru kwasów tłuszczowych omega 3 zaliczamy:

  • wzmożoną łamliwość paznokci
  • zwiększoną tendencję do pękania skóry pięt
  • trudności z koncentracją i efektywnym myśleniem
  • spadek odporności i wzrost podatności na infekcje
  • problemy z prawidłową pracą pamięci i obniżenie nastroju
  • podrażnienia skóry, która jest zwykle nadmiernie napięta i wysuszona
  • odczuwalne skurcze mięśni i uczucie wzmożonego napięcia (zwłaszcza w obrębie karku i barków)

Suplementy diety z kwasami omega 3 – jakie wybrać?

Preparaty zawierające wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega 3 to przeważnie suplementy w postaci miękkich kapsułek wypełnionych wysokiej jakości olejem rybim. Większość produktów wykorzystuje olej o wysokim stopniu standaryzacji na zawartość niezbędnych kwasów omega 3. Niekiedy produkty mogą być dostępne w postaci płynnej. Producenci suplementów diety bardzo często wzbogacają formułę własnego preparatu o cenne dodatki witamin np. D3, E oraz K2. Co niezwykle istotne – suplementy w ciemnych opakowaniach dodatkowo chronią zawarte kwasy tłuszczowe przed działaniem promieniowania słonecznego, które wzmaga ryzyko ich utleniania i pozbawienia leczniczych właściwości.

Register

New Account Register

Already have an account?
Log in instead Lub Reset password